شناسایی تجربی پارامترهای ناحیه‌ی تحت تأثیر اتصال میراگر زیر سکو

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی ، صفحه 1-9 (9) XML اصل مقاله (1.43 MB)
کد مقاله : 1080-ISAV2022 (R1)
نویسندگان
1Iran University of Science and Technology, Tehran, IRAN
2دانشگاه علم و صنعت ایران
3دانشکده مهندسی مکانیک
چکیده
در پژوهش حاضر، هدف اصلی شناسایی خواص فیزیکی و هندسی سطوح تحت تأثیر اتصال در میراگرهای زیر سکوی گوه‌ای‌شکل است تا با این کار، خطای ناشی از انتخاب نوع سطح تماس با به‌روز رسانی خواص اتصال به حداقل رسانده شود. همچنین مدلی بهینه‌شده از لحاظ انتخاب نوع المان‌های اجزاء محدود(کاهش زمان اجرا) با استفاده از شبیه‌سازی سیستم در نرم‌افزار اجزاء محدود ارائه شده است. آزمایش تجربی بر روی مدل سه‌بعدی دو پره به همراه میراگر زیر سکو به‌صورت آزاد-آزاد صورت گرفته است و رفتار سطوح تحت تأثیر اتصال با توجه به نتایج استخراجی از آزمایش تجربی بهینه شده‌اند. دو نوع سطح تحت تأثیر مستطیلی‌شکل و بیضی‌شکل در پنج ابعاد مختلف درنظر گرفته شده تا بهترین مدل و ابعاد سطح تحت اثر حاصل گردد. نتایج نشان می‌دهد که مدل بیضی‌‍‌شکل نتایج شبیه‌سازی نزدیکتری به نتایج آزمایش تجربی با ارائه‌ی خطای کمتری دارد و کاهش ابعاد سطح تحت اثر به مرکز اثر نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
موضوعات
 
Title
Experimental identification of parameters of joint affected region of under platform damper
Authors
Majid Rajabi, shayan eyni, mehrdad motavasselolhagh
Abstract
In the current research, the main goal is to identify the physical and geometrical properties of the joint affected region (JAR) in the under platform dampers the wedge-shaped platform in order to minimize the error caused by the selection of the type of contact surface by updating the connection properties. Also, an optimized model in terms of choosing the type of finite elements (reducing execution time) using system simulation in finite element software is presented. The experimental test has been done on the three-dimensional model of two blades with the under platform dampers in a free-free manner, and the behavior of the joint affected region has been optimized according to the results extracted from the experimental test. Two types of affected region, rectangular and ellipsoidal, are considered in five different dimensions to obtain the best model and dimensions of the affected region. The results show that the ellipsoidal model has simulation results closer to the experimental test results with less error and reducing the dimensions of the affected region to the center of the effect provides results that are more accurate.
Keywords
model updating, joint affected zone, system identification
مراجع
<p dir="ltr">1. Seinturier, E. "Forced response computation for bladed disks industrial practices and advanced methods", Lecture Series-Von Karman Institute for Fluid Dynamics 2, (2007).</p> <p dir="ltr">2. Amoo, L. M. "On the design and structural analysis of jet engine fan blade structures", Progress in Aerospace Sciences 60, 1-11 (2013).</p> <p dir="ltr">3. Ewins, D. J. "Control of vibration and resonance in aero engines and rotating machinery an overview", International Journal of Pressure Vessels and Piping 87(9), 504-510 (2010).</p> <p dir="ltr">4. Griffin, J. H. "Friction damping of resonant stresses in gas turbine engine airfoils", (1980).</p> <p dir="ltr">5. Cameron, T. M., Griffin, J. H., Kielb, R. E., and Hoosac, T. M. "An integrated approach for friction damper design", (1990).</p> <p dir="ltr">6. Petrov, E. P. "A method for use of cyclic symmetry properties in analysis of nonlinear multiharmonic vibrations of bladed disks", J. Turbomach. 126(1), 175-183 (2004).</p> <p dir="ltr">7. Cao, J., &amp; Grenestedt, J. L. "Design and testing of joints for composite sandwich/steel hybrid ship hulls", Composites Part A: Applied science and manufacturing 35(9), 1091-1105 (2004).</p> <p dir="ltr">8. VanderKlok, A., Dutta, A., &amp; Tekalur, S. A. "Metal to composite bolted joint behavior evaluated at impact rates of loading", Composite Structures 106, 446-452 (2013).</p> <p dir="ltr">9. Shokrollahi, S., &amp; Adel, F. "Finite element model updating of bolted lap joints implementing identification of joint affected region parameters", Journal of Theoretical and Applied Vibration and Acoustics 2(1), 65-78 (2016).</p> <p dir="ltr">10. Mahmoodi, Aram, and Hamid Ahmadian. "Forced Response Vibration Analysis of the Turbine Blade with Coupling between the Normal and Tangential Direction." Shock and Vibration 2022 (2022).</p> <p dir="ltr">11. Sanliturk, K. Y., Ewins, D. J., &amp; Stanbridge, A. B. "Underplatform dampers for turbine blades: theoretical modeling, analysis, and comparison with experimental data", J. Eng. Gas Turbines Power 123(4), 919-929 (2001).</p> <p dir="ltr">12. Firrone, C. M. "Measurement of the kinematics of two underplatform dampers with different geometry and comparison with numerical simulation", Journal of Sound and Vibration 323(1-2), 313-333 (2009).</p> <p dir="ltr">13. Bazrafshan, M., Ahmadian, H., &amp; Jalali, H. "Modeling the interaction between contact mechanisms in normal and tangential directions", International Journal of Non-Linear Mechanics 58, 111-119 (2014)</p>